Motto: Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů. (Lee Iacocca)
Dnes je Neděle, 23.Září 2018
ijournal.cz

Pečivo celozrnné, grahamové, vícezrnné – které je pro mě to pravé?

Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka Zdroj: La Lorraine 18.10.2015 Gastronomie

Zorientovat se v nepřeberném množství druhů pečiva v nabídce obchodů nebývá jednoduché. Pokud se zajímáte o zdravou výživu, pravděpodobně vyhledáváte v sortimentu jiné než světlé pečivo, které je vyrobeno z bílé pšeničné mouky. Na výběr pak máte nejčastěji z celozrnného, grahamového nebo vícezrnného pečiva, případně dalších typů. Ale není zrno jako zrno, i mezi těmito druhy pečiva jsou velmi podstatné rozdíly.

celozrnne pecivoCELOZRNNÉ PEČIVO musí být vyrobeno minimálně z 80 % z celozrnné mouky – pšeničné či žitné, na druhu nezáleží. Celozrnná mouka obsahuje vysoké množství vlákniny z obalů obilných zrn a toto pečivo může obsahovat i kolem 8–9 g vlákniny ve 100 g, což je asi třetina doporučené denní dávky vlákniny. Celozrnné pečivo může být dále obohaceno i o další složky, jako jsou jiné druhy obilovin, luštěnin a semínek olejnin. U celozrnného pečiva tedy můžete vybírat z široké nabídky různých výrobků. Toto pečivo je vhodné ke konzumaci po celý den, zejména pak vedle jídel, která neobsahují další větší zdroj vlákniny. Právě pro svůj vysoký obsah vlákniny však není celozrnné pečivo vhodné pro batolata. Dětský trávicí trakt umí tuto látku dobře zpracovat až kolem 6. roku života, proto celozrnné pečivo opatrně zařazujte do jídelníčku až předškolákům a jeho množství postupně zvyšujte.

V čem je celozrnné pečivo La Lorraine výjimečné?

• Obsahuje 80 % celozrnné mouky

• Má vysoký obsah vlákniny

• Je zdrojem vitamínu B1, který přispívá k normální činnosti nervové soustavy*

• Je zdrojem vitamínu B6, který přispívá k normální funkci imunitního systému a ke snížení míry únavy a vyčerpání*

(* Výrobek musí být součástí různorodé a vyvážené stravy a zdravého životního stylu.)

Novým zástupcem z řady celozrnného pečiva je tmavá celozrnná bageta se záparou a ovesnými vločkami, která je vyrobená z celozrnné pšeničné a celozrnné žitné mouky. Vyniká větším objemem a nadýchaností, než je u celozrnných výrobků obvyklé. Je obohacená záparou (speciální směs máčených a tepelně upravených cereálií a semínek), která jí dodává báječnou chuť a vláčnost. Na povrchu je bohatě sypaná směsí ovesných vloček, sezamových a lněných semínek.

rustikalni bagety

Novinkou je také malá tmavá celozrnná bagetka se záparou,vyrobená z celozrnné pšeničné mouky, díky níž má nadýchanou střídku, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost. Je obohacená záparou a bohatě sypaná slunečnicí, lnem a sezamem.

Z celozrnného pečiva je možné vybírat i v sortimentu chlebů. Tmavý celozrnný chléb je upečen z celozrnné pšeničné mouky, díky níž má nadýchanou porézní střídu, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost. Je opět obohacen záparou.

GRAHAMOVÉ PEČIVO je vyrobeno ze směsi bílé pšeničné mouky a celozrnné mouky s vyšším obsahem otrub (obilných slupek). Obsahuje tedy také vyšší podíl vlákniny, zejména té nerozpustné z otrub. Grahamové pečivo bývá k dostání jak ve slaném, tak ve sladkém provedení. Hodí se proto ke snídani i svačině a v rozumném množství i k večeři.

VÍCEZRNNÉ PEČIVO
obsahuje kromě běžné žitné nebo pšeničné mouky i minimálně 5% podíl dalších složek. Může být obohaceno olejninami (semínka lnu, slunečnice, sezamu aj.), luštěninami (např. sójové boby) nebo jinými mlýnskými výrobky (obilná lámanka, trhanka, celá zrna různých druhů obilí, popř. i jiné druhy mouky, než je pšeničná a žitná). Obsah vlákniny v něm nebývá tak vysoký jako u celozrnného pečiva a vůbec nemusí obsahovat celozrnnou mouku. Díky obsahu dalších rozmanitých složek je toto pečivo chuťově bohatší a jeho výhodou je rovněž vyšší zastoupení různých minerálních látek, vitaminů a stopových prvků, které se v bílé pšeničné mouce nacházejí minimálně. Vícezrnné pečivo je ideálním doplňkem například zeleninových salátů, které obsahují vysoké množství vlákniny.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Autor

Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

Zdroj: La Lorraine