Motto: Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů. (Lee Iacocca)
Dnes je Středa, 13.Prosinec 2017
ijournal.cz

Chia raženka – novinka, která potěší pečivové labužníky, grilovací nadšence i odborníky na výživu

red Zdroj: Dokřupava.cz 7.6.2016 Gastronomie
Nová chia raženka je typickým zástupcem vícezrnného pečiva, které by nemělo chybět v jídelníčku celé řady lidí. Vícezrnné pečivo se nachází někde na půli cesty mezi bílým pečivem a pečivem celozrnným, které obsahuje minimálně 80 % celozrnné mouky. Vícezrnné pečivo sice neobsahuje tak významné množství vlákniny, ale najdeme v něm složky, které mohou přispět ke zlepšení skladby našeho jídelníčku. Chia semínka bývají označována jako superpotravina a aktuálně jsou dokonce módním trendem. Díky svým nutričním vlastnostem si to ale právem zaslouží. Prostřednictvím nové chia raženky mohou nyní benefity chia semínek do svého jídelníčku zařadit i lidé, kteří byli doposud k „ultra zdravým“ potravinám lehce skeptičtí.
Dokrupava.cz_Chia_razenka
Společnost La Lorraine, která je osvědčeným výrobcem a dodavatelem pečiva, nabízí svým zákazníkům kromě klasických druhů slaného a sladkého pečiva také různé novinky inspirované zdravým životním stylem. Jednou z novinek v oblasti vícezrnného pečiva je právě křupavá raženka s chia semínky, která chia semínka obsahuje nejen uvnitř, ale i na povrchu. Raženka má vláčné těsto, které je obohacené o směs chia semínek, sezamu, rýžových vloček, kukuřičné krupice a kurkumy. Na povrchu je ozdobená bohatou směsí tmavých chia semínek doplněných směsí jáhlových vloček, ječných perliček, sezamu a lnu. Novou chia raženku zakoupíte v supermarketech Albert za běžnou prodejní cenu 6,50 Kč za kus.

Pro svoji vyváženou chuť se výtečně hodí jako příloha, ale své pravé kouzlo odhalí po naplnění jako sendvič. Celkem šest labužnických receptů připravili také autoři blogu Dokřupava.cz – profesionální šéfkuchař Michal Suchánek a nadšená blogerka a gurmetka Anita Ponešová – kteří k nové chia ražence přistoupili vlastním a rozhodně originálním způsobem. Nechte se inspirovat jejich zdravými a navýsost chutnými recepty a zpestřete si nejen nadcházející léto plné vůní a chutí. Nadšeni budou nejen vyznavači masa, ale i příznivci mořských plodů, dokonce i nemasově založení labužníci.

Recept_Dokrupava.cz_Chia_razenka_krevety_koriandr

Vícezrnné pečivo dokáže v našem jídelníčku doplnit často chybějící látky, jako jsou vitamíny, minerály, stopové prvky, esenciální mastné kyseliny atd. Ty jsou obsaženy nejčastěji v různých olejninách či luštěninách, případně v jiných obilovinách, než je pšenice. Právě chia semínka mají vysoký obsah esenciálních (nenahraditelných) omega-3 mastných kyselin. Tyto kyseliny jsou typicky obsažené v rybím tuku, v rostlinných zdrojích se nacházejí zřídka nebo málo. Proto jsou často deficitní i v jídelníčku lidí, kteří běžně přijímají velké množství rostlinných olejů a obecně zdravé rostlinné stravy. Jiné olejniny (sezam, mák…) jsou zdrojem spíše omega-6 mastných kyselin, které jsou sice také užitečné, nicméně jich většinou bývá v jídelníčku dostatek. Chia semínka mají také vysoký obsah vlákniny.

„Chia semínka jsou velmi malá, velkou poměrnou část jejich objemu tedy tvoří slupka. Slupky semen obecně jsou tvořeny především celulózou, tzn. nerozpustnou vlákninou, která dokáže mechanicky dráždit střevo a tím podporovat jeho pohyb – peristaltiku. Obsahují však i značné množství rozpustné vlákniny, která na sebe dovede navázat velké množství vody. Díky tomu dokážou semínka při smíchání s vodou vytvořit gel a zvětšit svůj objem až dvanáctkrát. Často je využívají například běžci, kteří si tímto způsobem zlepšují hydrataci organismu při běžeckých trénincích a závodech,“ popisuje benefity chia semínek nutriční terapeutka Dokřupava.cz Blanka Procházková.

Nutriční terapeutka Blanka Procházková dodává: „Chia semínka obsahují vlákninu, která zpomaluje a reguluje (činí rovnoměrným) vzestup hladiny krevního cukru po konzumaci jídla s jejím významným obsahem. Proto se chia semínka hodí do jídelníčku diabetiků (v rámci diety naordinované lékařem), osob s obezitou a vůbec jako prevence těchto a dalších chorob. Na druhou stranu je třeba tento jev brát v potaz právě při sportu, kdy gel z chia semínek v žaludku může při potřebě rychlého doplnění cukru jeho vstřebání zabránit.“

Chia semínka mají také vysoký obsah vitamínů a antioxidantů, zejména vitamínů C, E a kyseliny skořicové. Tyto silné antioxidanty dokážou neutralizovat volné radikály vznikající v těle působením smogu, stresu, kouření, nadměrné zátěže atd.

Také další ingredience, které se používají při výrobě chia raženky, jsou nutričně zajímavé. Například jáhly a ječmen jsou velmi staré a pro české kraje typické druhy obilovin. Rovněž vynikají svým složením tuku, jehož sice obsahují velmi málo, zato vysoce hodnotného pro naše zdraví.

Další sladkou i slanou kulinární inspiraci naleznete na vypečeném blogu nejen o pečivu DOKŘUPAVA.CZ. Blog je určen jak úplným začátečníkům v kuchyni, tak i všem pokročilým gurmetům, kteří se nechají zlákat novým pohledem na pečivo a jeho využití v gastronomii. Blog obsahuje několik pravidelných rubrik, díky nimž mají jeho čtenáři nejčerstvější inspiraci pro zkoušení nových receptů i přísun zajímavých informací z oblasti výživy a pečivových novinek.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Autor

red

Zdroj: Dokřupava.cz