„Věříme, že tuto změnu naši zákazníci přivítají a ocení. Produktové inovace jsou pro nás jedním z klíčových způsobů, jak reagovat na zájmy spotřebitelů a zároveň příležitostí k dalšímu růstu na trhu slaných pochutin, včetně nejprodávanější kategorie chipsů,“ říká Marie Hartlová marketingová manažerka PepsiCo s tím, že hlavním důvodem změny je naplňování strategie snižování množství cukru, soli nebo právě také nasycených mastných kyselin ve svých potravinách a nápojích, ke které se společnost celosvětově přihlásila před dvěma lety. Například v chipsech Lay’s se obsah soli v posledních letech zredukoval o 19 procent.
V případě tuků obsahuje řepkový a slunečnicový olej menší množství nasycených mastných kyselin oproti palmovému oleji. Díky této změně nově dojde například u „klasických“ solených chipsů Lay’s, které tvoří na tuzemském trhu největší část nabízených bramborových lupínků této značky, ke čtyřnásobnému snížení množství nasycených mastných kyselin.
Podle firmy má na složení produktů vliv i další řada faktorů, včetně měnících se preferencí spotřebitelů. „Vnímáme, že stále více spotřebitelů upřednostňuje produkty, které neobsahují palmový olej a to ve spojení nejen se zdravějším životním stylem, ale i životním prostředí,“ doplňuje Marie Hartlová z PepsiCo.
Kombinace slunečnicového a řepkového oleje bude součástí všech nabízených chipsů Lay’s (vyjma pečených chipsů Lay’s Oven Baked) na tuzemském trhu. Tedy „klasické“ chipsy Lay’s, dále Lay’s Stix, Lay’s Strong a Lay’s Maxx. Chipsy Lay’s s novým složením jsou do českých obchodů postupně distribuovány od ledna letošního roku.
Vedle Česka budou nově směs slunečnicového a řepkového oleje mít chipsy Lay’s také například v Německu, Maďarsku nebo na Slovensku.
Mezi výrobci chipsů vrcholí souboj o prvenství
Obliba slaných pochutin v čele s chipsy roste mezi Čechy již několik let v řadě. V meziročním srovnání došlo k nárůstu spotřeby celé kategorie o 3 procenta a tržby rostly bezmála dvojnásobně rychleji o 7 procent. V uplynulém roce (od října 2017 až do září 2018) nakoupili spotřebitelé na českém trhu přes 25 tisíc tun slaných snacků a tržby atakovaly rekordních téměř 4 miliardy korun.
Česká republika | PRODANÁ HODNOTA v 1000 Kč | Meziroční změna | PRODANÝ OBJEM v 1 000 Kg | Meziroční změna | ||
Okt16 – Sep17 | Okt17 – Sep18 | Okt16 – Sep17 | Okt17 – Sep18 | |||
Total SLANÉ SNACKY | 3 725 504 | 3 999 918 | 7% | 24 729 | 25 387 | 3% |
- z toho CHIPSY | 1 989 511 | 2 148 788 | 8% | 12 289 | 12 903 | 5% |
Obchody s potravinami a smíšeným zbožím ČR, bez Makra. ZDROJ: Nielsen
Spotřeba slaných snacků meziročně vzrostla o 658 tun, přitom největším tahounem byly chipsy, kterých se nakoupilo o 614 tun více, celkově téměř 13 000 tun. „Polovina z celkových výdajů na slané snacky jde právě na chipsy, za které v posledním roce utratili čeští spotřebitelé více než 2 miliardy korun,“ uvedla Mária Hukelová z Nielsenu.
Spolu s rostoucí spotřebou se přiostřuje souboj o prvenství mezi dvěma největšími rivaly na tuzemském trhu. „V loňském březnu až květnu jsme v tržbách dosáhli se značkou Lay’s vedoucí pozice. To se podařilo na českém trhu historicky poprvé,“ uvádí Marie Hartlová marketingová manažerka PepsiCo, podle které se rozdíl mezi předními konkurenty v uplynulém roce výrazně ztenčil.
„V posledních pěti letech se nám podařilo tržní podíl Lay’s téměř zdvojnásobit a dále rosteme. Nové zákazníky se nám podařilo získat i produktovými inovacemi a novinkami, které jsme přenesli jako osvědčené ze zahraničních trhů,“ doplňuje Marie Hartlová.Příkladem takové produktové novinky byly podle společnosti například pečené chipsy Lay’s Oven Baked úspěšně uvedené na český trh v předloňském roce.