Prodej moravských a českých vín, oblíbená svěží a aromatická Svatomartinská vína nevyjímaje, prostřednictví e-shopů zažil velký rozvoj v dobách pandemie a od té doby si na něj zákazníci zvykli. Svátek svatého Martina, tedy 11. 11. ale letos vychází na sobotu, kdy je pro většinu e-shopů nemožné doručit zákazníkům objednaná vína.
„Aby se ze Svatomartinských vín mohli od prvního dne radovat úplně všichni, včetně zákazníků e-shopů, umožníme touto úpravou podmínek, aby se zákazníci na svatomartinský víkend předzásobili,“ vysvětlil ředitel Vinařského fondu Mgr. Zbyněk Vičar a dodal: „prodej prostřednictvím maloobchodu a gastronomických podniků je ale beze změny povolen až od jedenáctého. Tradičně 11. 11. od 11 hodin proběhne také námi pořádaný Svatomartinský košt v Brně na náměstí Svobody.“
Pouze vína, která díky své kvalitě uspějí u hodnocení, budou mít možnost nosit známku Svatomartinské 2023. Letošní ročník bude posouzen odbornými komisemi 23. října a 1. listopadu ve spolupráci s Národním vinařským centrem ve Valticích.
Svatomartinská vína mohou být výhradně suchá jak bílá, tak růžová i červená ze stanovených odrůd, které dozrávají dříve, proto z nich vinaři mohou včas vyrobit kvalitní vína. Bílá mohou být z odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský a jejich cuvée, růžová z odrůd Modrý Portugal, Svatovavřinecké, Zweigeltrebe a jejich cuvée a červená pak z odrůd Modrý Portugal, Svatovavřinecké a také jejich cuvée.
Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ve spolupráci s Národním vinařským centrem již podevatenácté realizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem.
Více nejen o Svatomartinském víně na www.vinazmoravyvinazcech.cz, přehled svatomartinských akcí pak v kalendáři akcí.