Motto: Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů. (Lee Iacocca)
Dnes je Neděle, 24.Červen 2018
ijournal.cz

Podnikání na druhou – a ve dvou

red Zdroj: www.frame-it.cz 1.7.2016 Společnost a osobnosti

Máte bratra? Podle statistik jste předurčeni k úspěchu v podnikání. Proto, že si už od dětství umíte věci vyříkat, kromě toho jste na sebe zvyklí… Psychologové dávají podnikání sourozenců zelenou. Jaká je realita? Zeptali jsme se jednoho z bratrů Matějíčků, Petra, který společně s bratrem Martinem založil a úspěšně vede nejen společnost Frame–it.cz, ale také populární studio FotoProMě.

bratri

Dá se s bratrem podnikat?

Myslím, že rodinný podnik má vždy něco do sebe. V podnikání je důležité mít vedle sebe někoho, na koho se vždy můžete bezmezně spolehnout a o koho se můžete opřít. Pocit vzájemné důvěry a opory tak ulehčí v mnohých náročných situacích, které by samostatně podnikající člověk, popřípadě firma s najímanými manažery nemusela přestát. Oba máme samozřejmě na spoustu věcí odlišné názory, ale ve skutečnosti sledujeme stejný cíl a tak se nakonec vždy shodneme. Občas jsme rozhádaní a někdy se málem i bratrsky popereme, ale vždy víme, že by jeden druhého nikdy nepodrazil a že se vždy skvěle doplňujeme.

Jak dlouho se to vám už daří?

Začali jsme v roce 2009 s prvním ateliérem, rámy přišly až o dva roky později.

Kdo přišel s nápadem založit společnost?

První nápad byl bratrův, sám strávil spoustu let za objektivem fotoaparátu jako módní fotograf a tak je mu tato oblast samozřejmě velice blízká. Já pocházím z korporátní sféry a z počátku jsem jen pomáhal s přípravami společnosti a procesů. Později se ukázalo, že se natolik dobře doplňujeme, že bude nejlepší, když vše budeme dělat společně a každý se bude starat o to, co umí nejlépe.

Máte někdy kompetenční spory?

Oba jsme úplně jiní a tím se skvěle doplňujeme. Každý se tak soustředí na tu oblast, která mu více sedí a která více dává smysl. Máme proto jen velice málo sporů ohledně kompetencí. Častěji se střetáváme spíš u změn a dalšího vývoje. martin je obdivuhodný v tom, jak neustále chrlí nápady, co všechno by se dalo dělat. Na mně je pak ta trochu nevděčná funkce „brzdy rozletu“. Ani finančně ani kompetenčně bychom nezvládli realizovat vše, s čím přichází, a musíme tak vybírat to, co pro nás má největší smysl. Veškerý zisk už nyní investujeme zpátky do firmy a tak samozřejmě ani zdaleka nemůžeme realizovat všechny nápady; při výběru toho, co dává smysl a co ne se pak občas trochu střetneme.

A spory se zákazníky, když požadují nějakou vysloveně nevkusnou kreaci?

Naši zákazníci jsou velice osvícení. Obvykle k nám přicházejí na doporučení svých přátel a tak vědí, co mohou očekávat. To platí pro rodinné fotografie stejně jako pro tisk i naše rámy. A když už by si někdo vybral něco nevhodného, vždy dají na naše doporučení. Ví, že vždy uděláme maximum pro to, aby výsledek byl co možná nejlepší a tak je dobré na naše rady alespoň trochu dát…

Vybíráte si své zákazníky, už jste někdy odmítli zakázku, protože jste jí nechtěli dělat?

Ano samozřejmě. U focení i rámování máme standardy, které je třeba dodržet. Přeci jen jsme podepsaní pod tím, co vytvoříme. Vše, co děláme, děláme rádi a věnujeme tomu maximum, aby výsledek měl smysl a mohli jsme na něj být pyšní. Když pak někdo přijde, že by chtěl například rámovat do klip rámu, nebo udělat něco, co by esteticky, nebo fyzicky škodilo obrazu apod., raději zakázku odmítneme.

Dělali jste někdy velkou zakázku třeba pro síť hotelů?

Přichází k nám jak individuální zákazníci, s jednotlivými zakázkami, tak i zákazníci stále se vracející a rovněž i firmy s velkými zakázkami. Díky naší obrovské nabídce rámů, která ohromí v podstatě každého, kdo k nám přijde, si nás oblíbili designeři, bytoví architekti i developeři, kteří u nás najdou rámy, které by jinak nikde jinde nesehnali a samozřejmě i ony chtějí pro své zákazníky něco výjimečného.

Co je vaším cílem? Zrcadlo do každé domácnosti?

Asi by bylo skvělé, kdyby v každé domácnosti bylo zrcadlo od nás, nebo alespoň ve stejné kvalitě. Bydlení by pak vypadalo asi úplně jinak, než vypadá (smích)… Samozřejmě to ale není možné, rámy od nás budou vždy vybírat pouze lidé, kterým opravdu záleží na tom, jak jejich zrcadla a obrazy vypadají. Nikdy nedokážeme nabízet rámy pro úplně všechny, proto také nepoužíváme rámy, které jsou jinde běžně vidět u spousty klasických rámařů. To by postrádalo jakýkoli smysl, průměrných rámařství je u nás dostatek. V našem ateliéru Frame-it do jisté míry vytváříme nový trh, protože do ČR přivážíme nové rámy o kterých zákazníci ani netušili, že je mohou mít.

Jak se Češi učí vkusu, a považujete se za arbitry dobrého vkusu?

U rámování není problémem nedostatek vkusu, nebo financí. Hlavní, co vnitřně omezuje zákazníky, je nízké povědomí o tom, co vše je v rámování vlastně možné. Nabídka klasických rámařství je většinou spíše skromnější a podobně jsou omezené i možnosti rámování. Zákazníky tedy nemusíme učit vkusu, ale často musíme ukázat co všechno a kolika různými způsoby možné rámovat. Vhodně zvolený rám na zrcadlo dokáže zcela nově definovat interiér a u obrazu zcela změnit vyznění a náladu.

Spolupracuje se vám, v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů lépe s Čechy, nebo cizinci?

V každém oborou jsou dobré a spolehlivé, ale také nespolehlivé firmy. Vždy se s snažíme v každé oblasti vybírat spolehlivé dodavatele a pracovat na dlouhodobém partnerství a v ovzduší důvěry. Zatímco v oblasti fotografie máme většinu partnerů českých, v rámování to jsou jak české tak i zahraniční firmy. Je pro nás důležité, abychom především měli nádherné a kvalitní rámy, proto máme pečlivě vybrané dodavatele v podstatě z celého světa.

Jak hledáte zaměstnance do týmu?

Naši lidé jsou to nejdůležitější, co máme, jen díky nim můžeme poskytovat služby na tak vysoké a profesionální úrovni a tak přestože jsou HR společnosti našimi velmi častými zákazníky v oblasti profesionální business fotografie, sázíme při výběru našich nových kolegů zejména osobní setkání. Výběr nových kolegů je pro nás podobný, jako bychom vybírali někoho do rodiny, to také nenecháme na někom cizím… Vždy je to nejen na schopnostech, ale i na chemii, která jednoduše musí fungovat.

Ing Petr Matějíček, ředitel společnosti Frame-it.cz

Více informací na www.frame-it.cz

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Autor

red

Zdroj: www.frame-it.cz