ijournal.cz

Dezinformacím věří v Česku až pětina lidí, vyplývá z průzkumu agentury MNFORCE

red Zdroj: Výzkumná agentura MNFORCE 29.6.2024 Zajímavosti

V Česku i na Slovensku je velice snadné šířit dezinformace. Agentura MNFORCE provedla průzkum, který hodnotil ochotu lidí věřit dezinformacím v případě dlouhodobě diskutovaných témat i těch novějších, která souvisí například s pandemií koronaviru. Dle výsledků je ochota věřit dezinformacím v obou zemích poměrně vysoká, vyšší tendenci věřit dezinformacím mají Slováci.

grafMikrovlnky















Z nedávného průzkumu MNFORCE vyplynulo, že tendence věřit dezinformacím je na Slovensku o mnoho vyšší než v Česku. Zatímco v Česku věří přes 20 % respondentů tomu, že jídlo ohřívané v mikrovlnné troubě je zdraví škodlivé, nebo že stopy, které zanechávají letadla na obloze, obsahují jedovaté látky a jsou vypouštěny záměrně, aby poškozovaly lidské zdraví, na Slovensku je to 30 a více procent respondentů. V obou zemích jde o vysoká čísla. Podobně jsou na tom respondenti obou zemí s hodnocením otázky, zda očkování způsobuje autismus, kdy se počet kladných odpovědí pohybuje kolem 20 %. Kolem 14 % respondentů v Česku i na Slovensku nepovažuje globální oteplování za reálnou hrozbu. K tomu, že je možné, že onemocnění covid-19 se šíří sítěmi 5G, se přiklání více než desetina Čechů (12 %) a v podstatě stejně Slováků.

AutismusPrůzkum, který provedla agentura MNFORCE metodou online dotazníkového šetření (CAWI) na reprezentativním vzorku 1000 + 1000 respondentů starších 18 let v ČR a na Slovensku v březnu 2024, zaznamenal vyšší procento důvěry v dezinformace u osob s nižším stupněm vzdělání (bez maturity). Dle získaných demografických údajů se žádná věková kategorie ve schopnosti věřit dezinformacím výrazně neliší od ostatních. Naopak mezi kraji vyniká vyšší mírou důvěry v dezinformace kraj Ústecký a Vysočina, a naopak nejméně jim věří obyvatelé Prahy a Karlovarského kraje.

Výzkumná agentura MNFORCE vznikla v roce 2011 a působí v ČR, na Slovensku, v Polsku a Rakousku. Provozuje vlastní výzkumné online panely, síť tazatelů a call centrum a realizuje marketingové a sociologické průzkumy. Je členem výzkumných asociací ESOMAR a DGOF.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Autor

red

Zdroj: Výzkumná agentura MNFORCE